207. Su'al: "Gurre-i Ramazan Zeyd-i kâdînin huzurunda sabite oldu" deyu ba'zı kimseler gelip Amr-i kâdîye şehâdet ettiklerinde, Amrın ma'rifetiyle Ramazan-ı şerif tutulup, otuz gün tamam olup, yevm-i gaym olmağın ay gö'rünmeyip, Amr "bayramdır" deyu hükm edip, ertesi bayram namazı kılınmağa çıkıldıkta, Bekr-i hatib hükm-i mezbûra râziye olmayıp, tevâbi'in alıp gidip, kılmayıp, ol gün zevalden evvel gurre-i Şevval sabite olup, mezkûr Bekr bayram namazını varıp ertesi kılsa, Bekr-i mezbûra ger'an ne lâzım olur?
Cevap: Azil lâzımdır.
Mes’ele Bu surette ba'zı kimseler "biz Amrın hükmüne razı değiliz" deyu Bekre tâbi' olup, kılmayıp, ertesi Bekr ile kılsalar mezburlara nesne lâzım olur mu?
Elcevap: Lâzım olur.
208. Mes’ele Zeyd-i müslim Ramazan ayını bi-gayri özrin yese, Zeyde ne lâzım olur?
Elcevap: Müslim olan öyle eylemez
209. Sual: Zeyd-i nâib, meclis-i şer'de Ramazan günü alâ mele'i-n-nâs ta'âm ekî edip "niçin eki edersin, özür yok iken" denildikte "Ramazan hadistir, düzme koşmadır" deyip sözü üzerine musir olsa, Zeyde ne lâzım olur?
Cevap: Elbette kati olunmak vâcibdir.
210. Mes’ele Daima savm üzerine olan Zeyd, öyleden sonra Amrin da'vetine hâzır olup, anda ta'âm yemek lâzım olucak, şâir kimselere bi-1-ittiba' yemek mi evlâdır yememek mi?
Elcevap: Nezr etmiş olucak yememek lâzımdır, ve illâ sâhib-i da'vet olup yemediği takdirce incinirse yemek evlâdır.
211. Sual: Zeyd, Amr-i sâimi Ramazanda eki ederken görse, sâim idüğüne Zeyd üzerine tenbih vâcib olurmu?
Cevap: Eğer Amr şâb olup savmı itmama kadir ise vâcibdir, eğer şeyh-i za'îf olup itmama kadir değil ise ba'd-el-ekl tenbih eylemek lâzımdır.
212. Mes’ele Bir câmi'in yâ mescidin içinde olan hucurâtta ve büyük pencerelerde imama iktida edip namaz kılmak mümkün olsa, anlarda i'tikâf caiz olur mu?
Elcevap: Olur.
213. Mes’ele İ'tikâf, sünnet-i müekkede olan on günün cümlesi midir, yoksa üç gün yâhud bir gün etmekle dahi sünnet-i müekkede edâ olunmuş olur mu?
Elcevap: Olur, amma cümlesinde etmek ehabdır, bari yedi yâ üç.
214. Mes’ele Zeyd havâic-i asliyesinden fazla sekiz yüz akçaya kadir olsa, üzerine yıl geçmek ile zekât lâzım olur mu?
Elcevap: Sekiz yüz kırk olucak olur.
215. Mes’ele Zeyd evinden zekât niyetine, fukaraya bal yağ ve çiğ et verip lâkin "zekâttır" deyu tasrîh eylemese, zekât için olur mu?"
Elcevap: Temlik edicek olur, ifâm edicek olmaz.
216. Mes’ele Tüccar taifesi gümrük deyu verdikleri akçayı zekât niyet edip verseler zekât yerine geçer mi?
Elcevap: Geçer.
217. Mes’ele Zeyd, zekâtı lâzım olan koyunlardan mîrî canibinden alman akça koyunların zekâtı için olur mu?
Elcevap: Ol niyetle vericek olur.
218. Mes’ele Donanmâ-i hümâyûn, sabıkan hezîmet-i azîmeye uğrayıcak, gayret-i dîn için tekrar donanmâ-i hümâyûna, ağniyâ-i müslîmin, ve guzât-i mü'minînin teçhizine sarf ettikleri malı, sabıkan lâzım olup edâ olunmayan ve hâlen edası lâzım olan ve bundan sonra lâzım olacak zekâtlarına niyet edip dahi sarf eyleseler zekât-i mezbûre yerine geçer mi?
Elcevap: Geçer, makbul ve meşrû'dur.
219. Mes’ele Zeyd, bir altın kıymetli bir nesneyi, iki altına ya yüz akçaya tutup zekât için Amra verse, Amr dahi kabul edicek ol miktar zekât sakıt olur mu?
Elcevap: Olmaz.